Go to main section Go to footer
This action will scroll the page to the content
Close dialog
Tooltip.
pag 22 - both games
Blog

De Digitale Transformatie In De Fitness Industrie

DE DIGITALE TRANSFORMATIE IN DE FITNESS INDUSTRIE:
MOETEN CLUBEIGENAREN HUN STRATEGIE AANPASSEN – OF IN BEIDE MARKTEN INVESTEREN?

De digitale ontwikkelingen binnen de fitnessindustrie zijn geen nieuw fenomeen, ze zijn er eigenlijk al jaren. Wel heeft de hele COVID-19 situatie inclusief de lockdown de implementatie van live streaming en on-demand content sterk versneld. Veel fitnessfaciliteiten waren genoodzaakt hun gebruikelijke aanbod te vervangen door digitale lessen, wat snelle verandering teweeg brachten. Het is tijd om de digitale transformatie te omarmen.

Wees voorzichtig met "digitale afleiding"
Digitaal is een perfect kanaal geweest om verbinding te maken met leden tijdens de COVID-19 pandemie. Als eigenaar van een sportschool of studio moet je je alleen niet te veel laten afleiden door het digitale aspect als dit geen strategische bedoeling is. Wil je dit wel graag, dan is het wellicht tijd om een strategie te maken. Het is raadzaam om eerst alle opties goed door te nemen om ervoor te zorgen dat de juiste strategische beslissingen kunnen worden genomen. Als marktleiders geloven we dat het onze rol en die van onze digitale specialisten is om bedrijven te helpen. Zo lossen we met digitale technologie graag ‘problemen’ op, in plaats van enkel het verschuiven van licenties. Daarom hebben we in dit blog een aantal strategische mogelijkheden voor jou als clubeigenaar uitgewerkt.

Het hebben van een digitale strategie is heel anders dan enkel een crisisrespons, er is verwarring ontstaan over het feit dat COVID-19 een digitale transformatie heeft veroorzaakt.

Digitale transformatie is geen fenomeen dat toevallig gebeurt; het is een strategische intentie en gaat om meer dan alleen een ongeplande software-implementatie. De leden van de sportschool kijken er momenteel erg naar uit om terug te keren naar de sportschool, hetzij in combinatie met thuisworkouts.

De meerderheid van de bevolking wil hun conditie verbeteren en is van plan om na de heropening meer te gaan sporten, ook wil een grote groep mensen vaker online trainen. Hoewel dit wel wordt gedacht, is het digitale aspect is niet versneld; digitaal is jaren geleden versneld en de huidige cijfers suggereren dat mensen juist nu op zoek zijn naar online training omdat ze aan huis gebonden zijn. Dit moet niet de basis vormen voor een strategische beslissing. De realiteit is dat mensen in quarantaine zijn geplaatst.

COVID-19 heeft niet noodzakelijkerwijs een nieuwe markt gecreëerd. Als eigenaar van een sportschool moet je voorzichtig zijn met het nemen van grote commerciële beslissingen. In deze huidige (specifieke) situatie is de transformatie naar een digitale aanpak slechts een tijdelijke crisisrespons. Dit resulteerde in het feit dat de hele fitnessbranche zich moest oriënteren en uitkijken naar alternatieve (niet nieuwe) kanalen om klanten te bereiken. Natuurlijk heeft COVID-19 een positieve impact op het digitale vlak, maar het is belangrijk om je niet te veel laten afleiden door de snelle en slordige oplossingen van de crisisrespons. Probeer niet overhaast een digitale strategie te creëren. Toch dwingt COVID-19 de traditionele sportscholen om nieuwe alternatieve concurrentiemogelijkheden te vinden. Hier zijn vijf manieren waarop sportscholen kunnen reageren op verstorende factors als digitale innovaties. Laat je inspireren en bepaal jouw strategische richting!

1. Investeer in jouw oorspronkelijke strategie
Je kan besluiten dat je niets nieuws wilt omarmen en je graag wilt blijven richten op traditionele gang van zaken. Dit kan inderdaad een succesvolle strategie zijn in tijden van snelle veranderingen. Er is een grote misvatting is, dat als je geen nieuwe strategie omarmt jouw club zal worden weggevaagd, maar dit is niet zozeer waar. Het is geen ramp om te blijven investeren in het de oorspronkelijke strategie.

Je kan er bijvoorbeeld gewoon voor kiezen om on-demand en thuisdiensten toe te voegen als aanvulling op de huidige lidmaatschappen. Zo investeer je in de huidige strategie en maak je jouw club aantrekkelijker voor leden en versterk je de concurrentiepositie. Laat je niet te snel leiden door stereotype gedachtes als "het is te veel werk” of "mijn leden willen dat niet", je eigen mening is namelijk niet altijd de juiste. Mocht je deze richting kiezen, probeer dan te voorkomen dat je de traditionele onderneming opnieuw uitvindt. De sleutel is om de club aantrekkelijker en concurrerender te maken.

2. Negeer digitale innovatie, beschouw het als een andere markt
Soms kan een innovatie erg lijken op jouw traditionele business model, maar in plaats daarvan is het eigenlijk heel anders. Een andere markt kan andere klanten hebben, biedt een andere waarde propositie en vereist andere middelen en vaardigheden. Het omarmen van iets waarvan je aanneemt dat het een nieuwe markt is en dat het de groei stimuleert, kan desastreus zijn als het niet gemakkelijk is om te implementeren. Is in dit geval kan het een goed idee zijn om het gewoon te negeren. It’s not your business.

3. Tegenaanval door zelf te innoveren
Er kan een tijd komen dat er een trend langskomt die zo aantrekkelijk is voor je meest trouwe leden dat ze je verlaten en ervoor kiezen om zich bij het nieuwe aan te sluiten. Er zijn momenteel geen grote commerciële fitness voorbeelden voor het digitale vlak. We hebben nog niet gezien dat leden een sportschool verlaten vanwege bijvoorbeeld een concept als Strava. We zien echter wel enkele voorbeelden uit de fysieke wereld zoals de boutique clubs, waar clubs de ervaring repliceren om hun club aantrekkelijker te maken, zodat leden niet naar de boutiques zullen overstappen. Dit kan ook bereikt worden met connective fitness oplossingen zoals SE3HD Consoles, Life Fitness On Demand, ICG Connect en HALO Premium.

Je zou ervoor kunnen kiezen om de digitale trend niet te omarmen en in plaats daarvan zelf te innoveren met een nieuw businessmodel dat een nog betere ervaring laat zien dan die van de nieuwe trend.

4. Richt op beide markten
Het kan zijn dat er een innovatie komt die blijft bestaand, waardoor het een lang termijn trend is in plaats van de zoveelste tijdelijke hype. Een innovatie die zowel leden als niet-leden aanspreekt kan een commerciële impact hebben op jouw club hebben. Als dat het geval is, dan is het waarschijnlijk tijd om deze innovatie te adopteren en te omarmen. Dit vereist dat je zowel aanwezig bent in de fysieke sportruimte als op het digitale vlak.

Om in beide markten te kunnen opereren moet je de grote "hoe"-vraag stellen. Hoe bespeel je beide markten, hoe adopteer je een innovatie of een nieuwe markt, moet je het opbouwen, inkopen, een partnerschap aangaan? Hoe past het in de oorspronkelijke strategie, en het belangrijkste – hoe zorg je dat je het goed doet? Als je ervoor kiest om diensten te leveren aan een nieuw thuis-lid, niet aan een bestaand lid - dan zou dit het bespelen van beide markten zijn: je zal in een andere markt opereren dan bij een andere klant. We hebben een aantal mooie voorbeelden gezien van thuis en on-demand workout ervaringen tijdens de crisisrespons, maar ook een aantal echt slechte voorbeelden die op een negatieve manier op het bedrijf reflecteren. Als je beide markten gaat bespelen, doe het dan goed of doe het helemaal niet, want het kan schadelijk zijn voor je bedrijf.

5. Omarm Digitaal en vergroot de schaal
Er kan een tijd komen dat er een ‘verstorende’ innovatie aankomt die zo aantrekkelijk is voor jouw huidige leden dat ze je allemaal beginnen te verlaten. In dit geval kan het tijd zijn om de traditionele strategie te verlaten, deze innovatie over te nemen en op te schalen. Als industrie hebben we waarschijnlijk andere problemen die we momenteel moeten oplossen, maar we moeten altijd weten wat er buiten de industrie gebeurt en wat de impact ervan is op onze bedrijven. Als operator is het essentieel om bij te houden wat de grote technische bedrijven doen. Wat zou het volgende kunnen zijn? Hebben jullie een big tech strategie? Ben je er klaar voor?

Kortom, laat je niet te veel afleiden. Op dit moment zou het de moeite waard zijn om een strategie met twee snelheden te hanteren; een voor de reactie op de crisis en een om een de vertaalslag naar de digitale strategie te maken voor de langere termijn. Gebruik de crisisrespons om te testen, te meten en te leren. Wat werkte, wat niet, wat vragen leden en niet-leden, wat gebruiken ze en wat negeren ze. Wees bij het beantwoorden van deze vragen eerlijk tegen jezelf.

Neem vanaf hier de tijd om je richting te onderzoeken. Zorg ervoor dat je begrijpt of een digitale ervaring slechts een uitbreiding is van de huidige service of dat het een geheel nieuwe bedrijfsrichting is. Zoals je weet, is ons team van digitale specialisten in staat om je te helpen met jouw strategische ontwikkeling die niet tot één enkele oplossing leidt. Neem contact op met ons. Wij houden van de fitnessbranche en helpen je graag!

Wil je meer praktische tips & tricks om je voor te bereiden op de heropening van jouw fitnessfaciliteit? Download dan ons gratis e-book...