Go to main section Go to footer
This action will scroll the page to the content
Close dialog
Tooltip.
Hammer Strength Box Blog 3
Blog

Werken aan de betrokkenheid en loyaliteit van leden met een kant-en-klare programmering (deel twee)

In ons laatste blogbericht introduceerden we het belang van een goede fitnessprogrammering en begonnen we te begrijpen hoe en waarom we leren, en de factoren die eraan bijdragen dat we informatie met succes tot ons nemen en onthouden.

In dit bericht bouwen we hierop verder en kijken we naar hoe sportscholen uitnodigende en aanmoedigende omgevingen kunnen creëren voor leden, en hoe dit het aanvaarden van trainingsconcepten en fitnessprogrammeringen ondersteunt. 

1.   NET ALS THUIS ...

Als mensen bereid zijn meerdere uren per week op een andere plek te zijn dan op het werk of thuis bij het gezin, dan moeten daar goede redenen voor zijn. Om op de lange termijn succesvol te zijn met een concept voor groepstrainingen, dan moeten juist deze redenen in aanmerking worden genomen.

Mensen willen ...

  1. zich veilig voelen
  2. erkenning vinden in een groep
  3. een meerwaarde krijgen die door hen zelf niet kan worden gegenereerd

Als trainer heb je de belangrijke rol om aan deze behoeften te voldoen; door persoonlijke aandacht te geven, kun je zorgen voor een positieve leeromgeving.  

De volgende factoren kunnen bijvoorbeeld snel worden ingevoerd en zorgen ervoor dat deelnemers zich op hun gemak voelen:

  • Hoe word ik begroet?
  • Weet de trainer mijn naam nog en geeft hij/zij mij daarmee dus vertrouwen?
  • Krijg ik een duidelijke uitleg over het gebruik van de nieuwe apparatuur/materialen?
  • Kan ik op elk moment vragen stellen en geruststelling zoeken? 
  • Zijn er alternatieve bewegingen als een oefening voor mij te makkelijk of moeilijk is?
  • Straalt de trainer zelfvertrouwen uit en geeft hij/zij mij het gevoel dat ik in goede handen ben?
  • Wordt er een ‘wij’-ervaring gecreëerd of gaat het over de ontwikkeling en het uitdagen van individuele personen?
  • Zal ik met deze training mijn vastgestelde doel bereiken? 
Hammer Strength Box Blog 3 (2)


De deelnemer besluit pas permanent deel uit te maken van de groep als de gegenereerde meerwaarde hoger is dan de vervangende activiteit die er tegenover wordt gezet, met andere woorden: waar zou de deelnemer de tijd anders aan kunnen besteden (thuisblijven, tv kijken, etc.) 

2.    DE VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE SPORTSCHOOL

Net zoals de invoering ervan door de trainer een belangrijke rol speelt bij het slagen of mislukken van een nieuw concept voor trainen in kleine groepen, zijn er ook dingen die door de sportschool of studio als geheel moeten worden overwogen, want heldere, geplande processen zijn nog maar het halve werk bij een succesvolle introductie.  

De volgende lijst kan worden gebruikt om te controleren of met alles rekening is gehouden bij het introduceren van een concept: 

  • Is het hele team geïnformeerd over het concept?
  • Hebben alle trainers een communicatierichtlijn gekregen met de belangrijkste feiten?
  • Was er in-house training met praktische implementatie en een daaropvolgende feedbacksessie voor de trainers?
  • Is er één medewerker verantwoordelijk voor de standaard van het concept en die zorgdraagt voor regelmatige updates (cijfers, gegevens, feiten)?
  • Zal er een update van of aanvulling op de training komen? Zo ja, wanneer?

Gericht, gepland en systematisch zijn is waar het nu al om draait in de theorie van trainingen. De structuur en implementatie van de fitnessprogrammeringen moet ook van dezelfde kwaliteit zijn.

Voor de programmering van de officiële Hammer Strength Box hebben de deskundigen bij de Life Fitness Academy besloten zich te richten op vier kernfactoren:

  • Vooraf gedefinieerde introductielessen 
    • Het leren van de basistechnieken en het waarborgen van de uitvoering van de oefeningen.
  • Een uniforme coachingmethode
    • Kwaliteit, ontwikkeling en continuïteit in het delen van kennis (didactiek en methodologie).
  • Geplande work-outs (36)
    • Geleverd met verantwoordelijkheidsgevoel en autonomie door de trainers en een hoge, conceptuele herkenningswaarde voor de leden. 
  • Aanpassing en voorbereidende oefeningen 
    • Het opbouwen van zelfvertrouwen en zelfredzaamheid bij de leden vergroot de toegevoegde waarde van de trainingssessie en moedigt aan tot zelfvertrouwen bij het uitvoeren van de oefening zonder de aanwezigheid van een trainer.

Hoe kan een volledig fitnessprogramma eruitzien, als al deze factoren worden meegenomen? Het belangrijkste is om de doelgroepen en hun trainingsdoelstellingen in het achterhoofd te houden. Bij de Hammer Strength Box ziet dat er bijvoorbeeld als volgt uit ...

3.    PROGRAMMA

1.    Sterker worden

Work-outs voor alle fitheidsniveaus. Functionele total-body oefeningen vormen de basis van deze training. Door de oefeningen met aangepaste intensiteiten aan te bieden, is deze serie work-outs voor iedere deelnemer haalbaar.

2.    Lower Body Burn

Richt zich in de work-outs voornamelijk op de beenspieren en bilspieren. De gerichte training van de grote spiergroepen creëert een uiterst effectief, metabolisch trainingseffect met een hoge calorieverbranding.

3.    Athletic bootcamp

Deze sessies zijn een combinatie van complexe bewegingsreeksen en uitdagende, intense work-outs om het grootst mogelijke effect van de training te bereiken.

4.    De basisbeginselen van coachen van het Hammer Strength Box-concept

De klantervaring moet centraal staan voor een succesvol concept voor trainen in kleine groepen. Uiteindelijk bepaalt dit de klantentrouw, en aan de hand van een paar simpele regels kan de klantervaring positief worden beïnvloed:  

  • We onthouden ons van te (technisch) zware oefeningen.
  • We zorgen ervoor dat alle trainers dezelfde stijl van informatielevering hanteren om het lid de meest ongecompliceerde leerervaring mogelijk te bieden.
  • We hebben progressie en regressie opgenomen voor alle oefening, net als de cueing die in onze materialen zal worden gebruikt (video, handleiding, trainingskaarten).
  • De externe structuur van de les garandeert een effectief en consequent niveau, en een trainingssessie die gepland kan worden.
  • De groepsgrootte van maximaal 12 mensen past perfect bij de huidige epidemiologische veiligheidsmaatregelen en garandeert ook het trainen van het gemeenschapsgevoel.

Het Hammer Strength Box-concept is gebaseerd op een eenvoudige, terugkerende volgorde waarbij de oefeningen en belastingstijden voortdurend worden aangepast. Deze parameters zorgen voor een systematische, geplande en gerichte training. 

Een belangrijke opmerking:

Foto teaser Hammer Strength Box Blog 3

Elke coach kan een persoon pushen om in sport tot of over zijn grenzen te gaan.

Iemand begeleiden bij een succesvol traject, diens vaardigheden verbeteren en zelfvertrouwen opbouwen, dát kunnen alleen goede coaches.

Marc Rohde, LFA-trainer


Foto teaser kick-off blog Hammer Strength Box

Er is meer...

Onze blogreeks

Je vindt nuttige en gedetailleerde informatie over wat je wel en niet moet doen bij het inplannen van aanbod voor groepstrainingen – en waar je zeker aandacht aan moet besteden – in onze exclusieve blogreeks ‘Hoe je een succesvolle groepstrainingservaring kunt creëren’.

Meld je nu aan