Go to main section Go to footer
This action will scroll the page to the content
Close dialog
Tooltip.
Hammer Strength Box Blog 2
Blog

Werken aan de betrokkenheid en loyaliteit van leden met een kant-en-klare programmering

Het volgende artikel in onze blogreeks gaat over het belang van programmering, en de voordelen van een gestructureerde programma-opzet bij het garanderen van continuïteit en consistentie bij het voorzien van de lessen. 

Het belangrijkste om te onthouden is dat het allemaal begint bij het individu. 

Mensen willen zich veilig en competent voelen bij het uitvoeren van activiteiten, ongeacht hun niveau. Het maakt niet uit of we het hebben over leden die nieuwe oefeningsreeksen leren, of trainers die al ervaring hebben in het leiden van de lessen. 

In dit blogbericht kijken we naar ...

  1. Hoe volwassenen leren
  2. Het ‘waarom’
  3. Je eerste rijles
  4. Lesconcepten die leden laten blijven

1.    HOE VOLWASSENEN LEREN

Om de relevantie van een vooraf gedefinieerd programma te begrijpen, is het belangrijk te weten hoe en wanneer volwassenen eigenlijk leren. Hier zijn een paar feiten:

  • Volwassenen kunnen altijd leren; het maakt niet uit hoe oud je bent. Het is echter wel de moeite waard om je bewust te zijn van de invloed van ouder worden op leren. Sommige oudere mensen gebruiken hun leeftijd vaak als de reden waarom ze moeite hebben iets aan te leren. 
  • Het is waar dat leren meer energie kost als we ouder worden, maar dit zou niemand in de weg mogen staan om te willen leren.
  • Er moeten een echte reden zijn voor het ‘leren’. De ervaringen van alledag worden vaak bestuurd en gereguleerd door ons onderbewuste om cognitieve vaardigheden te leveren voor de echt belangrijke dingen. 
Hammer Strength Box Blog 2 (2)

2.   HET ‘WAAROM’

Volwassenen leren als het leren als nuttig en lonend wordt gezien. Als dit het geval is, dan is het waarschijnlijker dat het leren wordt herhaald of vervolgd. 

Als dit proces dan ook nog eens wordt ondersteund door het feit dat de lerende het gevoel heeft dat hij/zij hier blijvend succes mee zal hebben (intrinsieke motivatie) of dat hij/zij positieve feedback krijgt (extrinsieke motivatie), dan wordt dit effect versterkt.

Als suggesties voor optimalisatie ook deel uitmaken van de feedbackcyclus die helpt bij het bevestigen of verbeteren van de resultaten, dan leidt dit tot een nog grotere motivatie.

Volwassenen vinden leren leuk. Hoe relevanter en uitgebreider de inhoud, hoe langer de geleerde kennis blijft hangen en hoe gemakkelijker die kan worden opgeroepen.

Dit moet de onderliggende instelling zijn voor onze gedachten en handelingen bij het ontwerpen van een lesconcept of programmering voor volwassenen. 

3.    JE EERSTE RIJLES

Bij het introduceren van nieuwe concepten is tact nodig. Soms helpt het om jezelf in een ongemakkelijke leersituatie te plaatsen om de gevoelens van je klanten beter te begrijpen (ook wel ‘reframing’ genoemd).

Plaats jezelf in de situatie van je eerste rijles en denk aan wat je toen dacht voordat je de motor voor de eerste keer startte. Riem om, voet op de koppeling, sleutel omdraaien, over je schouder kijken en gas geven. Al die processen zouden toen veel van je beschikbare middelen in beslag hebben genomen. Nu, na vele jaren ervaring, is autorijden een tweede natuur geworden en kunnen we bellen, praten of andere dingen doen terwijl we aan het autorijden zijn.

Hoe voelde je je toen je de auto bij de eerste rijles voor het eerst in beweging zette? 

Ik kan je wel vertellen hoe dat voor mij voelde: Ik was heel erg blij. Ik had een eerder onneembare horde genomen. Het voelde echt alsof ik iets geweldigs had bereikt! Ik wilde meer.

Maar hoe kon ik me nou zo voelen terwijl ik me net daarvoor nog zo nerveus had gevoeld? En hoe had ik deze vaardigheid eigenlijk geleerd?

  • De rij-instructeur heeft alles op een gestructureerde manier en met volledige aandacht aan me uitgelegd, ervoor gezorgd dat ik alle veiligheidssystemen van de auto kende en kon hanteren. 
  • Hij straalde bij die eerste les rust en controle uit.
  • Door me vragen te stellen, zorgde hij ervoor dat ik bekwaam genoeg was om aan de eisen te voldoen.
  • Door me te prijzen, maakte hij me duidelijk dat ik in mijn bewegingen en handelingen met betrekking tot de auto kon geloven.

De gestructureerde, systematische aanpak voor nieuwe bestuurders is enorm goed doordacht, en maakt van onervaren mensen kundige en bekwame leerders. 
Dit proces wordt een voltooide leercurve genoemd. 

Laten we dit eens toepassen in de context van fitness en het combineren met onze kennis van leren als een volwassene ...

4.    LESCONCEPTEN DIE LEDEN LATEN BLIJVEN

Alles wat leden kunnen zien, voelen en waarnemen brengt gevoelens bij hen boven. Dit kunnen gevoelens van motivatie, maar ook van afwijzing zijn. 

De gevoelens die ik ontwikkel met een nieuw concept zijn afhankelijk van onder andere de volgende factoren:

  • Welke kleuren en vormen zie ik?
  • Welke emoties worden getriggerd door verlichting, materialen en geluiden?
  • Klinken de namen van lessen voor mij realistisch en haalbaar?
  • Kan ik omgaan met de technische uitdagingen? (apps, monitoren, etc.) 

Aan de ene kant wordt de ervaring gevormd door externe omstandigheden, en aan de andere kant zijn het de benadering en de sociale interactie die ook de perceptie van onze leden vormgeven. 

Iedereen wil zonder angst nieuwe dingen leren. Als je er van tevoren voor zorgt dat de leden tijdens het proces antwoord krijgen op de volgende vragen, dan kun je er zeker van zijn dat je een geïnteresseerde en aandachtige luisteraar en leerder onderwijst: 

  • Waarom doe ik het?
  • Wat doe ik?
  • Hoe doe je dat?
Hammer Strength Box Blog 2 (3)

Nieuwsgierigheid is een fundamentele karaktereigenschap van de mens. Door negatieve ervaringen (bijv. druk om te presteren, negatieve leerervaringen, levensomstandigheden) hebben volwassenen zich deze nieuwsgierigheid afgeleerd. Met de juiste aanpak voor het ontwikkelen en invoeren van groepstrainingsprogrammeringen kunnen we op deze behoeften inspringen en daarmee maximale veiligheid en een hoogstaande training voor sporters garanderen, van beginners tot gevorderden. 

Het voordeel van systematisch opgezette groepslessen is het feit dat de geplande reeksen voortdurend kunnen worden herhaald en dus niet worden vergeten. Op dezelfde manier is een echte progressie van het lesplan mogelijk omdat gewicht en herhalingen op een gericht manier worden gebruikt.

Deelnemers ervaren supercompensatie – dat is de theorie dat wanneer een passende trainingsbelasting wordt toegepast na een passende herstelperiode, het lichaam van een sporter voorbereid is op een grotere toekomstige trainingsbelasting. Dit proces is essentieel voor het verbeteren van het fitnessniveau en kan het succes van de work-out bepalen, in elk geval vanuit het oogpunt van de fysieke ontwikkelingen. 

Hoe een goed doordachte programmering en het bijbehorende concept van een training voor een kleine groep eruit kunnen zien, zie je hier.

In deel twee van deze blog kijken we naar wat sportscholen kunnen doen om een motiverende en aantrekkelijke trainingsruimte te bieden aan leden en hoe de officiële Hammer Strength Box-programmering is ontworpen om de ultieme trainingservaring te bieden voor leden.

Foto teaser kick-off blog Hammer Strength Box

Er is meer...

Onze blogreeks

Je vindt nuttige en gedetailleerde informatie over wat je wel en niet moet doen bij het inplannen van aanbod voor groepstrainingen – en waar je zeker aandacht aan moet besteden – in onze exclusieve blogreeks ‘Hoe je een succesvolle groepstrainingservaring kunt creëren’.

Meld je nu aan