Go to main section Go to footer
This action will scroll the page to the content
Close dialog
Tooltip.
Kop Inleidend blog Hammer Strength Box
Blog

7 redenen waarom fitness na de pandemie een explosieve groei zal zien

Veel mensen en bedrijven hebben sinds het begin van de coronatijd moeilijke tijden doorgemaakt, zowel economisch als emotioneel. Gezondheid en fit zijn, zijn echter nog nooit belangrijker geweest en er zijn mogelijkheden voor de fitnessbranche om in de komende maanden nog sterker terug te komen. 

Spoiler alert: krachttraining, groepstraining en aantrekkelijke, hoogstaande lessen zullen een explosieve groei doormaken. Goed opgeleide instructeurs die de groep verbinden en op een leuke en motiverende manier lesgeven zullen belangrijker zijn dan ooit. Zij maken het verschil tussen online en live trainingservaringen.

Hier zijn 7 redenen waarom de fitnessbranche explosief gaat groeien:

  1.  Thuis sporten is op de lange duur saai 
  2. Het totale ledenaantal is lager als gevolg van COVID, maar deze leden komen weer terug 
  3. Gezondheid is de nieuwe rijkdom
  4. De grootste taart ooit! 'Bemachtig jouw stuk met Apple en Google 
  5.  Sterk is het nieuwe sexy – lichaamsgewicht vs. krachttraining
  6. Het hybride werken is een kans voor de fitnessbranche
  7. Leden verlangen naar ervaringen


1)    THUIS SPORTEN IS OP DE LANGERE DUUR SAAI

Wat hebben mensen de afgelopen maanden nog niet geprobeerd? Onze social media staan niet meer vol met foto's van garages, kelders en woonkamers, en nu de beperkingen wat afnemen staan mensen te popelen om te kunnen ontsnappen aan de beperkte trainingsopties van de work-outs voor thuis. 

Iedereen kent wel iemand die in de laatste lockdown de motivatie is kwijtgeraakt, want zelfs de allerlaatste YouTube-video biedt geen andere work-outs of oefeningen meer om het lichaamsgewicht te beheersen. Op de lange termijn is het moeilijk om in je eentje steeds weer nieuwe work-outs te bedenken, want elke beweging is al vele malen herhaald. 

Voor velen was verscheidenheid aanbrengen en eentonigheid voorkomen met dure apparatuur en materialen ook geen oplossing.
                
Naast de apparatuur en materialen speelt ook de trainer een essentiële rol. Ze kunnen individuele plannen opstellen voor mensen van alle leeftijden, etniciteiten, geslachten en conditieniveaus. 

YouTube-video's kunnen niet de DAADWERKELIJKE huidige conditie van iemand bepalen (medische voorgeschiedenis). Er wordt ook geen rekening gehouden met bestaande aandoeningen of beperkingen. 

Specifiekere doelen, zoals spieropbouw, moeten worden uitgevoerd met grensoverschrijdende stimulatie naast de trainingsplanning – oftewel, zware gewichten. Hiervoor is een professionele omgeving noodzakelijk. Een sportschool garandeert het volgende:

  • Een gestage toename (progressie) van de belasting met professionele krachttrainingsmaterialen en de kennis van de trainers.
  • Professionele materialen voelen beter aan en belasten de beoogde spieren veel effectiever zonder het onnodig belasten van passieve structuren.
  • Klanten houden ervan om het plannen van de work-out uit te besteden en gewoon te genieten van de trainingssessie. 
  • Klanten zijn op zoek naar en boeken doelgroepspecifieke aanbiedingen als gevolg van de lockdown. De energie en motivatie voor verandering is aanzienlijk afgenomen tijdens de laatste lockdown en deskundigen op het gebied van gezondheid en fitness zijn dringender nodig dan ooit. 

2)    HET TOTALE LEDENAANTAL IS LAGER ALS GEVOLG VAN COVID, MAAR DEZE LEDEN KOMEN WEER TERUG 

Het is geen verrassing dat er als gevolg van COVID een piek was in het opzeggen van sportschoolabonnementen. Zelfs als sportscholen abonnementen gratis bevroren, hebben langdurige periodes van sluiting en veranderingen in persoonlijke omstandigheden van leden ervoor gezorgd dat sommige mensen hun lidmaatschap opnieuw zijn gaan overwegen en hun plannen wel weer opnieuw gaan bekijken na de heropening. Er zijn ook andere factoren om rekening mee te houden bij het beoordelen van de huidige schommelingen:

  • Een sportschool is altijd onderhevig geweest aan schommelingen vanwege de seizoenswisselingen. Deze schommelingen bestaan eigenlijk in elke branche.  
  • Zonder prestatie wordt er niet geboekt! Het niet kunnen presteren van studio's (gedwongen sluiting als gevolg van de coronamaatregelen) en tegelijkertijd het afgenomen inkomen van leden als gevolg van werktijdverkorting heeft ervoor gezorgd dat veel leden hun lidmaatschap hebben opgezegd. 
  • Iedereen heeft behoefte aan veiligheid. Het is een logische gevolg dat mensen de veiligste optie kiezen en intensief contact in kleine ruimtes vermijden tot dit door vaccinatie en testen weer mogelijk is.

Er is echter niet alleen maar slecht nieuws: 

In sommige landen zijn tot wel 90% van de leden alweer terug in de sportschool! In het VK, waar de sportscholen in Engeland, Schotland en Noord-Ierland in april hun deuren weer konden openen, heeft wereldwijde franchise Anytime Fitness de drukste maand wat betreft nieuwe lidmaatschappen beleefd sinds hun opening in het VK. 

En voor allen die net weer open gaan, de mogelijkheden voor klantenwerving zijn enorm. De concurrentie is groot, maar voor sportscholen die het goed doen, is de heropening een opwindende tijd.  

Wie heeft de beste kansen?
Krachttraining is populairder dan ooit. Gezondheidsadviseurs ondersteunen dit en de cijfers voor diabetes en hartaandoeningen laten zien dat dit soort training in de toekomst aan deze groepen zou moeten worden aangeboden.

De beslissende factor zal zijn wie hier de overhand zal nemen met hun communicatiestijl. De combinatie van communicatie met een aangepaste oplossing kan de doorslag geven.

De leden die niet kunnen wachten om weer naar hun studio te gaan zijn echter al openlijk en luidkeels aan het communiceren op alle sociale kanalen. We kunnen dus wel zeggen dat er van alle kanten een groot verlangen is.

Kick-off Hammer Strength Box (2)

3)    GEZONDHEID IS DE NIEUWE RIJKDOM

Een onderzoek in het VK heeft aangetoond dat mensen met diabetes (in de leeftijd van 40+) een groter risico lopen op COVID-19, en dat iedereen met een hoge bloedsuikerspiegel en een hoog BMI, een hoge bloeddruk en hartaandoeningen ook meer kans loopt op ernstige gevolgen van het coronavirus. 

En dit is precies waar de drang om bewuster om te gaan met de gezondheid die al voor de crisis bestond, samenkomt met de wens voor gedeelde activiteiten. Het is deze doelgroep die op zoek is naar een alternatief dat dichtbij huis beschikbaar is om daarmee hun werkdag te compenseren.

Mensen van alle leeftijden zijn zich ervan bewust geworden dat een basisconditie en een sterk immuunsysteem helpen bij het beperken van de impact van COVID-19. En zelfs voor mensen met reeds bestaande aandoeningen kan een goede basisconditie betekenen dat de ziekte milder zal zijn of de neveneffecten minder ernstig. 

Zodra zelfs de meest kritische stemmen overtuigd zijn, zal het doelgroepspecifieke aanbod voor kleine, beheersbare groepen met vastgestelde doelen (bijv. afvallen, hartoefeningen, spieropbouw) weer explosief groeien.

Onafhankelijkheid is de troefkaart
Vooral de oudere generatie heeft de wens zelf beslissingen te nemen en onafhankelijk te zijn. Hoewel het een basisbehoefte is, heeft de impact van de afgelopen 15 maanden ervoor gezorgd dat iedereen onafhankelijkheid heeft leren waarderen. 

Hier wordt vooral de toestand van het spierstelsel als marker gezien. Sarcopenie – leeftijdsgerelateerd spierverlies – moet worden tegengehouden en het lichaam moet sterker worden gemaakt om de dingen van alle dag het hoofd te kunnen bieden door middel van gerichte krachteenheden.

  • Het huidige vaccinatie-aanbod neemt ook de angsten van mensen weg.
  • Het heft van bescherming via het eigen immuunsysteem in eigen handen nemen door middel van vaccinatie geeft weer meer vertrouwen.
  • De wens en motivatie om te sporten in groepen groeit bij alle leden.

Tegen het eind van de zomer zou iedereen die dat wil in het grootste deel van Europa gevaccineerd moeten zijn. Dit maakt het mogelijk om fitnessruimte's te openen met een gericht gezondheidsaanbod en mensen die eerder meer risico liepen aan te sporen terug te keren naar de sportschool – met alle hygiëneprocedures nog steeds van kracht. 

Positionering als zorgaanbieder
Iedereen die zichzelf bij de doelgroep heeft weten te positioneren als zorgaanbieder zou succes moeten hebben bij het werven van nieuwe leden.

Lessen, online aanbod en live training in hoogstaande kleine groepen bouwt ook het vertrouwen op bij leden en vergroot hun loyaliteit.
             
De basis hier is de mentale gezondheid van de leden. Het moet duidelijk zijn dat de studio er alles aan doet om de mentale en algemene gezondheid en die van de leden te beschermen. Het bewustzijn van deze kwestie aan de zijde van de leden ontwikkelt zich in hetzelfde tempo als bij de algemene bevolking. 

Normen voor teamtraining
Een succesvolle communicatiestrategie houdt ook rekening met training van medewerkers. Gelijke bewoordingen en goed onderbouwde antwoorden op kritische vragen versterken het vertrouwen wanneer medewerkers belangrijke informatie naar leden toe communiceren. 

Ontsmetten van de handen, luchtzuivering, bezettingsschema's – dergelijke middelen voor het naleven van de hygiënevoorschriften worden door klanten geëist, net als de norm voor een schone sportschool 25 jaar geleden. 
In de toekomst kunnen klanten hier een nieuwe standaard verwachten, die waarschijnlijk een beslissende rol gaat spelen bij het behouden en werven van leden. 
                
4)    DE GROOTSTE TAART OOIT! BEMACHTIG JOUW STUK MET APPLE EN GOOGLE 

Een hartslagmonitor om de pols, bewegingsprofielen en calorietellers. Allemaal gecombineerd in een smartphone. De technologiereuzen maken het allemaal mogelijk.

Jouw intrede in de fitnessmarkt creëert enorme bronnen. Het koppelen van eerder individuele gebieden aan echte, digitale oplossingen. Cloud-based oplossingen en software-oplossingen creëren het slimme (of ‘smart’) aanbod dat in het begin van de digitalisering werd aangeprezen maar toen nooit van de grond kwam. 

In de toekomst zorgen professionalisme en de interactie die daaruit voortvloeit ervoor dat trainers en studio's meer tijd hebben voor de juiste taak in de sportschool: 

zorgdragen voor mensen. 

Digitale mogelijkheden: 

  • De precieze controle over de voortgang en dus de bevestiging van de trainingsaanbeveling
  • Trainingsdoelen verzamelen en extreem specifieke fitnessprogrammering's creëren
  • Nog een communicatiekanaal tussen de trainer en de klant
  • Koppelen en beoordelen van de doelen
  • Een spel-/wedstrijdelement toevoegen aan de fitnessactiviteiten door de integratie van apps en challenges om motivatie en zelfvertrouwen te doen toenemen


De ‘nieuwe’ taart
Iedere persoon heeft zijn of haar eigen motivaties. Het aantrekken van sportieve mensen met het aanbod van een sportschool en gezondheidsstudio is gemakkelijk. Wereldwijd staan Duitsland en het VK respectievelijk tweede en derde op de top-10 lijst van landen met het hoogst aantal sportschoolleden, met de VS op één (mei 2021).  

Het wordt al lastiger wanneer je probeert een nieuwe demografie en/of groep aan te spreken. Het inspireren van een doelgroep die geen affiniteit heeft met sport of fit zijn, of die dit pas de afgelopen maanden heeft ontdekt, kan lastig zijn. 

Wel vinden we een heel groot, nieuw ‘stuk taart’ bij een groep mensen met een affiniteit voor technologie en de digitale wereld. Het contact hierbij wordt gelegd en uitgebouwd via digitale formats.
 
Fans van digitalisatie/technologie zijn de afgelopen maanden blootgesteld aan fitheid en gezondheid via thuis sporten, wat hun interesse heeft helpen wekken. 

Eerder werd hun motivatie hoogstwaarschijnlijk aangedreven door het vermijden van pijn (rugklachten, nekklachten, etc.) in plaats van de winst van genot (plezier, succes), maar die focus is veranderd.

Hun zelfvertrouwen en zelfredzaamheid zijn toegenomen door oefeningssessies en vele fanaten van thuis sporten zijn er klaar voor om de drempel van een sportschool over te stappen om in de toekomst in een professionele omgeving voort te bouwen op hun successen.

Het klassieke argument van ‘fit zijn en gezondheid’ houdt alleen tot zekere mate steek. De mogelijkheid van digitaal verbonden en online zijn tijdens een online training houdt de motivatie hoog en de remmingendrempel laag.

De mogelijkheid om betrokkenheid te genereren bij deze doelgroep in de studio-omgeving door middel van een gericht online aanbod en ondertussen iets anders te bieden dan thuis sporten is enorm. 

De interesse in (mentale) gezondheid is ook groter dan ooit. Ook dit heeft de ‘digitale fans’ bereikt. Dit biedt studio's de kans om deze nieuwe doelgroep aan te trekken met concepten op maat. 

Want er is één ding dat gezegd kan worden van liefhebbers van alles wat digitaal is: ze zijn gek op data, cijfers en feiten, en deze kunnen worden gecombineerd met de positieve effecten op hun gezondheid. Hun motivaties worden echter niet ‘groepsdynamiek’ of ‘ervaringsgericht’ genoemd, maar ‘verbinding’ – digitale verbinding!

Kick-off blog Hammer Strength Box (3)


5)    STERK IS HET NIEUWE SEXY – GEWICHT VS. KRACHTTRAINING

De wens naar een squatrek, halters en de apparatuur voor atletische training is de jongere generatie sportschoolbezoekers van het gezicht af te lezen.

Want halters en gewichten zijn sexy, al sinds het moment waarop de ‘Gymshark-generatie’ deze instrumenten ontdekte voor body-shaping work-outs.
 
Het gaat altijd om spieren, het gaat om een laag vetgehalte en het gaat om eindelijk die coole oefeningen doen die ze op ontelbaar vele social media-kanalen hebben gezien. 

De dagen waarop de halters, rekken en rigs zielig alleen in de hoek stonden zijn voorbij. Alle nieuwe trainingsconcepten zijn goedgekeurd en klaar om te worden uitgevoerd door de trendy doelgroep. 

Bereik het lichaam dat je wilt met een grensoverschrijdende trainingsstimulatie 
Een grensoverschrijdende trainingsstimulatie, die nodig is voor het opbouwen van spieren, kan veel sneller worden ingesteld met weinig bestaande kennis van machines en met een juiste standaardtechniek voor halters. Sprinten op de loopband, squats in de Smith-machine of Olympisch gewichtheffen zijn de geliefde oefeningen hier.

De lichaamsgewichtoefeningen die thuis populair zijn bieden maar een paar stimulaties. Ze vereisen goede bestaande kennis van beweging en anatomie, waaraan het vaak ontbreekt bij huis-tuin-en-keukensporters. Met als gevolg blessures en een groter risico op ongevallen, zoals actuele cijfers weergeven.

Tijdfactor
De training moet ook worden uitgevoerd in een beheersbare tijdsperiode, zonder honderden herhalingen te hoeven doen. De passieve structuren worden zinloos overbelast, met een relatief kleine stimulatie van de doelspieren.

Prioriteit: uiterlijk is alles
Met name voor Generatie Z gaat het over er goed uitzien, een gespierd en strak lichaam hebben, en zien en gezien worden.  En waar vind je mensen met dezelfde ideeën en doelen? Precies, in de sportschool! 

Een tweede thuis
Iedereen is op zoek naar zijn of haar eigen groep, waarin verwachtingen, waarden, actiepatronen en gedrag duidelijk afgetekend zijn. Voor de jonge wildebrassen is de sportschool de plek waar ze mogen zijn wat ze maar willen. 

Relaties tussen sportfanaten variëren van diepe vriendschappen tot vage bekenden. Herkenning gebeurt vanzelf op een plek waar zij vrijwillig zoveel vrije tijd doorbrengen.

Erkenning en bevrediging
De behoefte aan erkenning stopt niet bij de voordeur van de sportschool. Hoe groter de waarde na een bezoek lijkt voor een lid, hoe groter de kans dat hij of zij zal beslissen vaker te komen (en tijd en geld te investeren). 

Erkenning, succes of een exclusieve ervaring (bijv. de nieuwste trainingsapparatuur en -methodes) zijn beslissende factoren die bijdragen aan de vergroting van de waarde. Hoe gelaagder het beeld van het lid op verschillende niveaus is (interne en externe factoren), hoe waardevoller het bezoek wordt beschouwd. 

Motivatie – maar hoe?
Verscheidenheid speelt hierbij een beslissende rol. Fitnessstudio's bieden een hoge mate van verscheidenheid met dynamische concepten variërend van functionele training en vrije gewichtentraining tot vooraf geplande work-outs, bijv. in de Hammer Strength Box, en combineren effectieve training met de nieuwste trends en plezierige ervaringen in groepen. Het is niet toevallig dat gevarieerde lessen de meest effectieve manier zijn om leden op de lange duur te behouden.

De motivatie blijft hoog en tegelijkertijd worden de cognitieve vaardigheden getraind. 

Doordachte, vooruitstrevende concepten waarin de huidige trends, trainingsomgevingen en doelgroepen samenkomen moet daarom deel uitmaken van de sportschool van de toekomst.

De beste fitnesstrainers zijn altijd op zoek naar manieren waarop zij het beter kunnen doen

Materialen, omgeving, keuze en opstellen van oefeningen, coachingmethodes, digitale ondersteuning via alle kanalen, en echte trainingsenthousiastelingen die weten dat wat zij doen in de toekomst de norm zal zijn.

Gevarieerde work-outs die gebruikmaken van intelligente concepten waarmee coaches hun mogelijkheden volledig kunnen inzetten voor het coachen zullen de toekomst meer dan ooit beïnvloeden. 

6)    HET HYBRIDE WERKEN IS EEN KANS VOOR DE FITNESSBRANCHE 

Het nieuwe werkmodel is een uitdaging voor iedere werknemer. De twijfels over of de invoering ervan wel zou werken waren groot, maar het is gelukt. Vanaf nu is het hybride werken een integraal onderdeel van ons leven.

Je hoeft geen deskundige te zijn om te weten dat dit voor veel mensen nieuwe uitdagingen met zich meebrengt wat betreft de gezondheid. 

Beweging en gezondheid worden in deze situatie een taak die gedaan moet worden om een grote kwaliteit van leven te houden, ook als het reizen van huis naar werk afneemt en de bank zo dichtbij is. Aan de andere kant biedt deze afname van reizen van huis naar werk en andersom mogelijkheden voor regelmatig trainen in de sportschool.

Voor studio's ligt hier de mogelijkheid om een aanbod te creëren dat werkenden aantrekt en hen oplossingen in de buurt van hun huis aanbiedt vóór, tijdens en na het thuiswerken.

Bovenal bieden korte groepstrainingen die meerdere keren per week plaatsvinden met een grotere bezoekfrequentie dan voorheen verscheidenheid en een hogere kwaliteit van leven, maar ook contact met andere leden.

Met het oog op het veranderen van de belasting van het lichaam en de behoeften van de sporters is het logisch om het schema voor groepslessen daaraan aan te passen en een aanbod te creëren dat zich in principe richt op drie doelgroepen:

Doel:

  1. Basisconditie en prestatie
  2.  Romp en onderlichaam trainen
  3. Atletische training en spieropbouw

7)    VERLANGEN NAAR ERVARINGEN

Naast een onvervulde wens is verlangen ook een uitdrukking van diepgaande ontevredenheid. Het is heel begrijpelijk dat dit gevoel wordt versterkt door de onzekerheden van de afgelopen maanden. 

Verscheidenheid is een belangrijke component om dit tegen te gaan. De hersenen zijn dol op intense ervaringen en nieuwe inspiraties. Daar blijven ze wakker en sterk van. 

Eentonigheid, daarentegen, vermoeit het brein en vertraagt de cognitieve processen. De afwezigheid van inspirerende ervaringen en echte sociale interactie werkt demotiverend en versterkt depressieve stemmingen.

Daarnaast is er nog de situatie van het thuiswerken, die de meeste mensen als uitermate stressvol ervaren.

De wens om samen positieve ervaringen te beleven groeit. Naar het theater en de bioscoop gaan, concerten bezoeken of gewoon samen zijn met gelijkgestemde mensen voelt bijna als een hele gebeurtenis.
 
Het gebrek hieraan de afgelopen maanden leidt organisatoren/sportschooleigenaren tot de conclusie dat er onder de mensen een extreme ingehouden vraag bestaat naar emotionele momenten die moet worden vervuld. 

Dit betekent voor de fitnessbranche dat groepsoefeningen en emotionele work-outs in een aantrekkelijke omgeving precies het juiste antwoord zijn op de huidige situatie. 

De beste manier om hierop invloed uit te oefenen is door alle aspecten van waarneming aan te spreken. Dat zijn onder andere:

  • Trainingsmaterialen (voelen)
  • Design van de muren, de vloer en het plafond (zien)
  • Geluid (horen)
  • Coachingstijl 

.

Foto teaser kick-off blog Hammer Strength Box

Er is meer...

Onze blogreeks

Je vindt nuttige en gedetailleerde informatie over wat je wel en niet moet doen bij het inplannen van aanbod voor groepstrainingen – en waar je zeker aandacht aan moet besteden – in onze exclusieve blogreeks ‘Hoe je een succesvolle groepstrainingservaring kunt creëren’.

Meld je nu aan